چون ترا سودای سربالا نبُود
1- یکی به نعل یکی به میخ؟!
فیلمهایی مثل طاعون در فضای مجازی منتشر میشود که عدهای برای نشان دادن ایمان خود ضریح حرمها را لیس میزنند.
از دیگرسو در همین فضای مجازی عدهای نیز هستند که به دستاویز اعمال چندشآور جماعت لیسندگان و کلپترههای پدر طب اسلامی و یاوههای فلان مداح و آخوند، اساساً به اعتقادات مذهبی مردم توهین میکنند و اصل ایمان و توکل و توسل را مسخره میکنند؛ انگارنهانگار که بخش بزرگی از مردم ایران هم باورهای دینی خود را دارند و هم معقول و محترم و معتدل هستند و هم به توصیههای پزشکان متخصص عمل میکنند. انگارنهانگار که میتوان متدیّن و مؤمن بود و لیسنده نبود و میتوان به هیچ دین و مذهبی باور نداشت اما عقاید و اعتقادات مذهبی مردم را مسخره نکرد و موجب رنجش آنها نشد. سخن از تمسخر و طعنه است نه نقد و تحقیق.
این دو گروه افراطی دو روی یک سکه هستند. هر دو مضر و خطرناک هستند. اظهار بیزاری یک فرد از هر دو دسته به معنای یکی به نعل و یکی به میخ زدن نیست بلکه حرمت گذاشتن به عقل و اعتدال و حریت است. من از آن کسی که چشم خود را میبندد و دهان خود را میگشاید و اعتقادات مذهبی مردم را مسخره میکند به همان اندازه میترسم که از آیتالله پدر طب اسلامی و قوم لیسنده. از یاد نبریم دو قطب افراطی از اعمال افراطی دشمن خود تغذیه میکنند و به تندروی خود مشروعیت میبخشند و صداهای معتدل را به محاق میبرند. باید بازی افراطیون را بههم زد و نباید گذاشت دو به دست آنها بیفتد. از هایوهوی آنها نباید هراس داشت و کار خود را باید کرد. ( مطلب بالا از تلگرام آقای میلاد عظیمی می بشد)
2- مولوی در مثنوی سروده:
از خدا میخواه تا زین نکتهها
در نلغزی و رسی در منتها
زانک از قرآن بسی گمره شدند
زان رسن (ریسمان) قومی درون چَه (چاه) شدند
مر رسن را نیست جرمی ای عنود (نافرمان، ستیزنده)
چون ترا سودای (اندیشه) سربالا(تعالی و ارتقا) نبود
از نظر مولوی قرآن ( رسن ) وسیله است می توانی به درون چاه بیفتی و یا از چاه بیرون بیایی . البته تمام وسایل از ساده ترین تا پیچیده ترین و نیز همه علوم وسیله اند . خیر و شر بودنشان بستگی به نوع استفاده دارد . مثلا از هواپیما هم در حمل و نقل و هم در جنگ برای کشتار مردم استفاده می شود .