پردۀ ِ پندار

شکر ایزد که نه در پرده پندار بماند

پردۀ ِ پندار

شکر ایزد که نه در پرده پندار بماند

بایگانی
آخرین مطالب
پیوندها

۲ مطلب در آبان ۱۴۰۰ ثبت شده است

زمانی در محیط بهداشت و درمان کار می کردم که هر موقع مدیر مجموعه عوض می شد دو بخشنامه صادر می کرد . این بخشنامه ها فقط امضاء و تاریخش عوض می شد، متن تکراری که بیشتر  قصد اعلام موجودیت مدیر  جدید بود  تا هدف دیگر. یکی اعلام تخلف تاخیر در ورود و تعجیل در خروج کارکنان و دیگر منع سیگار کشیدن در محیط درمانی بود که قبلا توسط وزارت بهداشت  و قانون مجلس منع شده بود. 

حالا حکایت برخی از وزیران دولت سیزدهم که کارمندان را به رعایت " قانون " دعوت می کنند! . (اینجا)  مگر رعایت قانون بخشنامه می خواهد ؟ 

حکایت اختراع دوباره چرخ است ( اینجا )

صد ره ار بینی دروغ اختری ( اگر صد بار هم پیشگویی طالع بین دروغ از آب درآید)

یک دوباره راست آید می‌خری ( به امید اینکه این بار راست بیاید " دوباره" خواهان طالع بینی هستی)

مولوی 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ آبان ۰۰ ، ۲۳:۲۳

با برنامه یا الله بختکی 

دو جعبه داریم . جعبه الف حاوی صد توپ  پنجاه توپ قرمز و پنجاه توپ مشکی است . جعبۀ ب هم صد توپ دارد، اما نمی دانی چندتاشان قرمز است و چندتا مشکی . اگر بدون نگاه کردن   یکی از جعبه ها توپی برداری و توپ قرمز بیرون بیاوری ، صد دلار برنده می شوی، کدام جعبه را انتخاب می کنی ؟ الف یا ب ؟ اکثر مردم جعبۀ الف را انتخاب می کنند.بیاید با همین جعبه ها یکبار دیگر بازی کنیم . این دفعه توپ مشکی برداری صد دلار می بری ، الان سراغ کدام جعبه می روی؟ اغلب مردم دوباره جعبه الف را انتخاب می کنند. اما این عمل با منطق سازگار نیست. در دور اول فرض کردی جعبۀ ب توپ قرمز کمتر (و توپ مشکی بیشتری) داردو بنابرین به لحاظ منطقی باید این بار جعبه ب را انتخاب کنی . اما اینجا پای  منطق  در میان نیست بلکه با آمار واحتمال تصمیم گرفته می شود.

بنابر این منطق ،  ریسک و عدم قطعیت (ابهام)  هر کدام کاربرد خاص خود را دارد. ریسک یعنی این که احتمالات معلوم اند. عدم قطعیت یعنی احتمالات نامعلوم اند. با ریسک می توان محاسباتی را انجام داد ولی با عدم قطعیت نمی توانی . دانش قدیمی ریسک اکنون آمار نامیده می شود .

ریسک  و عدم قطعیت هر کدام حوزه عمل خاص خود را دارد . تفاوت عمده شان در قابل برنامه ریزی بودن و قابل پیش بینی بودن ریسک ، بر خلاف عدم قطعیت است . 

برداشتی از کتاب هنر شفاف اندیشیدن 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ آبان ۰۰ ، ۱۴:۴۳