پردۀ ِ پندار

شکر ایزد که نه در پرده پندار بماند

پردۀ ِ پندار

شکر ایزد که نه در پرده پندار بماند

بایگانی
آخرین مطالب
پیوندها

حکایت فیل در تاریکی مولوی

 هندوان برای نمایش (به معنای امروزی سیرک)، فیلی را به شهری آوردند که مردمانش هرگز چنین حیوانی ندیده بودند. فیل در چادری تاریک بود و مردمان بسیاری برای دیدنش به تاریکی رفتند. چون دیدنش با چشم ممکن نبود، هر کس گوشه ای از حیوان را لمس می کرد و هنگامی که از او درباره شکل فیل می پرسیدند به فراخور درک خویش از فیل، چیزی می گفت. آن که دستش به خرطوم حیوان رسیده بود گفت فیل همچون ناودان است و آنکه گوش فیل را لمس کرده بود حیوان را مثل بادبزن معرفی می کرد. نفر سوم که در آن تاریکی دست بر پای فیل گذارد، در پاسخ به شکل فیل، آن را به ستون مانند کرد و نفر دیگر نیز گفت فیل همچون تخت است چرا که او پشت فیل را لمس کرده بود. به همین ترتیب دیگر مردمان که وصف فیل را از اینان می شنودند، در نهایت به سردرگمی و اختلاف مبتلا می شدند، اختلاف میان آنان تفاوتی اندک نبود بلکه اختلاف میان شکل الف و دال بود! اگر هر یک از آنان که به دیدن فیل رفتند، شمعی در دست داشتند دیگر نظرشان چنین متفاوت نمی بود.

تفسیر داستان:

1. درک و برداشت انسان ها از حقیقت و هر پدیده ای به میزان آگاهیشان بستگی دارد. چه بسا اگر آگاهیشان افزایش یابد، به درک درست از حقیقت نزدیک تر می شوند.

 2. درک و برداشت انسان ها از هر پدیده ای، متفاوت است و هر کس بنابر ذهنیت خود پدیده ها را تفسیر می کند. چه بسا همین تفسیرهای مختلف، زمینه های جنگ ها و نزاع های بسیاری را فراهم آورده اند.

 3. برای درک درست از حقیقت نیاز به آگاهی (شمع) و آگاهان خواهیم داشت. با چشمان بسته (ذهن های بسته و تاریک) نمی توان از حقیقت تفسیری ارائه نمود.

 4. انسان ها و جوامعی که رشد فکری و عقلی نکرده اند، برداشتشان از حقیقت و پدیده ها، از طریق امور حسی صورت می پذیرد.

حادثه تلخ آتش سوزی ساختمان پلاسکو

حادثه ساختمان پلاسکو هم به اندازه حکایت مولوی عبرت آموز است . هر کس به اندازه توان و دانش و سواد خود و اکثر هم با حس همدردی مطالبی گفتند و نوشتند . بعد از فروکش نمودن تب و تاب پلاسکو - که ظاهرا به این زودی فروکش کردنی نیست - موقع عمل از سوی مردم و مسئولین است.

1- این حرف که مدیریت شهری به عهده شهرداری است درست باشد که درست هم هست ، پس خوب و بد اداره شدن شهر هم از کارنامه شهرداران بحساب می آید . به سخن دیگر همانقدر که اختیار دارند همان اندازه  هم مسئول هستند  .

2- شهردار نیز بوسیله شورای شهر انتخاب می شود .

3- کاندیدهای شورای شهر بوسیله مجلس شورای اسلامی تائید و مردم رای می دهند .

با توجه به موارد بالا در موقع رای دادن نباید به سرنوشت شهرمان بی تفاوت باشیم ، بالا کسانی که صلاحیت علمی و عملی ادراه شهر را دارند رای بدهیم ، نه از روی احساسات .

سالها پیش یکی از سیاسیون ( محمدجواد لاریجانی) تهران را ام القرا (مادر آبادی ها)  اسلامی نامیده بود . حالا بیاید و تماشا کند که این ام القرا چقدر امکانات ناچیزی نسبت به بلاد کفر دارد .

امیدوارم شعار «شهر من خانه من» در عمل مورد توجه شهروندان و مسئولان قرار گیرد

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۰۸

نظرات  (۱)

فرهاد عزیزم
چه کارد تیزی بر دمل چرکینم زدی
در کدام زمان کدام رای گیری ما حق داشته ایم در هیچ یک از انها حتی شورای شهری. هر شهرداری بود در هر کشوری استعفا داده بود اما شهردار قدرتمند سردار ما منتظر ریاست جمهوری . 
ما عادت کرده ایم در تاریکی و لمس پدیده را حس کنیم. چون کور کورانه دنباله رو بودیم و هر که که خود صلاح دانستند تحمیل کردند
پاسخ:

بلی همینطور است خانم مهستی . تنها مسئولان مقصر نیستند . ما هم کوتاهی می کنیم در ایام انتخابات .

سهم هر کدام از ما در اینگونه وقایع محفوظ است . فقط درصد ها متفاوت است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی