پردۀ ِ پندار

شکر ایزد که نه در پرده پندار بماند

پردۀ ِ پندار

شکر ایزد که نه در پرده پندار بماند

بایگانی
آخرین مطالب
پیوندها

حافظ برتر کدام است؟

چهارشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۵، ۰۱:۰۲ ب.ظ

عظیمی(مصاحبه گر) : دکتر عیوضی از مصححان بنام دیوان حافظ است. استاد منوچهر مرتضوی تصحیح ایشان را از نقاط عطف تصحیح دیوان حافظ دانسته است. ایشان در کتاب حافظ برتر کدام است؟ تصحیح خود را با تصحیح های مهم دیگر از جمله حافظ به سعی سایه مقایسه کرده و مباحث سودمندی را پیش کشیده است؛ هم دلایل انتخابهای خود را توضیح داده و هم ضبط های مصححان دیگر را نقد و جرح کرده است.

من در همان جلسات ابتدایی آشنایی با سایه ، این کتاب را برای سایه بردم. ایشان تا چشمش به کتاب افتاد لبخندی زد و سری تکان داد. چند روز بعد فهمیدم نام کتاب برایش غریب بوده است.

استاد کتاب آقای عیوضی را خوندید؟

ه ا سایه: هنوز نه، ورق زدم. اما در اولین وقتی که فرصت بکنم این کتابو با دقت خاص خودم از اوّل تا آخر می خونم در جستجوی اونکه یک حرف درست در اون پیدا کنم و بگم آقای عیوضی حق داشته و من این نکته رو نمی دونستم!

واقعا بحث این نیست که بگیم کی درست گفته و کی غلط گفته یا به کسی جواب بدیم.چه بسا اگه دقیقا کتابو بخونیم؛ خیلی از جاها حق را به ایشون بدیم. همین قدر که خوندم دیدم آقای عیوضی به شکل خیلی بچه گانه ای اصرار  داره که ثابت بکنه کار من از همه بهتره. حافظ برتر کدام است؟! خود این برداشت خنده داره اصلا . تازه گیرم همۀ حرفهاش درست باشه، آیا ارزش داره که آدم بگیره کتاب بنویسه و بگه کار من بهتره؟! اصلا حرف من و آقای عیوضی و فلان کس نیست اینجا که ، حرف حافظه واقعا. همه باید تلاش بکنیم ببینیم این کار درست انجام شده یا نه ؟ کار دیوان حافظ که به من و شما تمام نمی شه ؛ به روزگاران بعد از ما این کارو ادامه خواهند داد. لااقل ما باید به دیگران این توجه رو بدیم که بابا حرف ما و دیگری نیست؛ همه ما می خوایم که این دیوان عزیز تا اونجا که ممکنه به خیال ما به گفته حافظ نزدیکتر باشه!

عظیمی: خوشبختانه کتاب حافظ برتر کدام است؟ را دقیقا با سایه بررسی کردیم که در کتاب دیگری خواهد آمد.

منبع : کتاب پیر پرنیان اندیش   

برتر

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی